سیب خشک
چیست؟

میوه های خشک روشی آسان و راحت برای رسیدن به دریافت مواد مغذی توصیه شده روزانه هستند. اگر بخواهیم درباره یکی از پر فایده ترین میوه های خشک شده صحبت نمائیم، آن میوه خشک سیب خشک نام دارد. سیب خشک از جمله میوه های پرطرفداری است که می توانید هر روز آنها را مصرف کنید. ما در این مقاله قصد داریم درمورد سیب خشک و خواص و ارزش غذایی آن صحبت کنیم.

سیب خشک چیست؟
حلقه های سیب نرم و جویدنی هستند اما به دلیل فرآیند خشک شدن فاقد رطوبت هستند. آنها رنگ برنزه تا قهوه ای روشن و همچنین طعم و عطر اصلی سیب های تازه را حفظ می کنند. آنها پوست کنده ، هسته آن برداشته و به صورت عرضی برش داده می شود تا شکل حلقه مانندی به آنها بدهد.

سیب را به دلیل مواد مغذی و خواص متعددی که دارد، خشک می‌کنندو در تمام طول سال از آن بهره می برند. سیب های خشک سبک تر، شیرین تر، فشرده تر و به مراتب کمتر از سیب های تازه فاسد می شوند. سیب های خشک، ترد و خوشمزه و گزینه ای سالم برای مهمانی ها هستند.


سیب خشک حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است. سیب های خشک انتخاب خوبی برای صبحانه یا میان وعده شما هستند. سیب خشک خواص سیب تازه را حفظ می کند. با ذکر مزایای سیب باید به این نکته اشاره کرد که علاوه بر خواص بیشتر، شرایط نگهداری خاصی را نیز لازم ندارد. تنها شرط نگهداری سیب این است که در جای خشک نگهداری شود.

خشک کردن سیب یکی از قدیمی ترین و ساده ترین راه های حفظ میوه است. برخی از روش های خشک کردن سیب شامل موارد زیر است:
 زیر آفتاب خشک شدن
 استفاده از میوه خشک کن های بادی برای تولید انبوه سیب های خشک شده
 قرار دادن سیب در یک دستگاه میوه خشک کن خانگی
 خشک کردن از طریق فر

سیب های خشک شده در کیسه های نگهدارنده مواد غذایی یا ظروف در دار بسته بندی میشوند. این امر باعث می شود تا بهداشتی تر باشند و حتی کمتر از سیب های کنسرو شده از بین بروند.
یافتن سیب تازه در طول زمستان می تواند دشوار باشد بنابراین مردم سراسر جهان سیب خشک را خریداری می کنند.


تاریخچه سیب

سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از سایر میوه‌ها شناخته شده بود. از زمان‌های قدیم، مردم در سراسر جهان به میوه‌ها علاقه داشتند. به گفته مورخان، سیب از مناطق سردسیر شمال اروپا سرچشمه می‌گیرد و از آنجا این میوه ارزشمند و مفید به سایر نقاط جهان منتقل شده است.
تمدن بشری از دیرباز با میوه سیب، پیوند خورده است. سیب نشانه عشق و باروری، دوستی، زیبایی، شادی، سلامتی، خرد، شادی و نیرومندی است.
پس از مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیموترش و گریپ فروت) و موز ، انواع سیب پرکاربردترین میوه در جهان هستند.

ارزش غذایی سیب خشک

سیب خشک حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است. هر 100 گرم سیب خشک حاوی ۲ گرم پروتئین است. هر 100 گرم 243 کالری و 7 گرم فیبر دارد. این منبع غنی از ویتامین B5 و ویتامین B3 و همچنین ویتامین C، مس، منیزیم، سلنیوم، پتاسیم و آهن است. یک وعده سیب خشک ارگانیک حدود 20 درصد از ارزش روزانه فیبر رژیمی را تامین می کند. اگر به منبع خوبی از فیبر نیاز دارید، سیب خشک را از دست ندهید زیرا هم فیبر محلول و هم فیبر نامحلول دارد. فیبر محلول به کنترل قند خون و فیبر نامحلول کمک می کند که سیستم گوارش را تقویت کنید.


ویتامین ها

سیب خشک حاوی ویتامین هایی است که می تواند برای بدن بسیار مفید باشد. سیب حاوی مقداری ویتامین A و C است. این ویتامین ها به سلامت استخوان ها و پوست شما کمک می کنند. سیب همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین B است. این ویتامین ها متابولیسم طبیعی بدن شما را تنظیم می کنند و کبد و پوست شما را تغذیه می کنند. طبق مطالعات موسسه لینوس پاولینگ، یک نصف وعده حاوی 6 درصد از ویتامین B-6 روزانه و 3 درصد از ویتامین B-5 بدن است. هر دوی این ویتامین ها به تولید مواد شیمیایی و نورون های مورد نیاز برای فعالیت مغز کمک می کنند.

مواد معدنی

سیب خشک به دلیل داشتن مواد معدنی به سلامت شما کمک می کند. طبق یافته های موسسه لینوس پاولینگ، هر نصف وعده سیب خشک 4 درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم را تامین می کند. پتاسیم یک ماده معدنی است که برای نورون ها و فعالیت مغز ضروری است. هر نصف فنجان سیب خشک، 8 درصد آهن مورد نیاز روزانه مردان و 3 درصد آهن مورد نیاز زنان را تامین می کند.
بدن از این آهن برای تولید گلبول های قرمز جدید استفاده می کند. گلبول های قرمز خون وظیفه رساندن اکسیژن به سلول ها را بر عهده دارند. علاوه بر این، سیب خشک حاوی مواد معدنی دیگری مانند مس، منگنز و سلنیوم است.

برای اینکه بیشتر با ارزش غذایی این میوه خشک آشنا شوید جدول ارزش غذایی آن را در زیر آورده ایم.

جدول ارزش غذایی سیب خشک

واحد ارزش موادغذایی(در100 گرم) ماده مغذی
کالری 243 انرژی
گرم 65.89 کربوهیدرات
گرم 2 پروتئین
گرم 57.19 قندها
میلی گرم 19 کلسیم
میلی گرم 0.19 مس
میلی گرم 1.40 آهن
میلی گرم 16 منیزیم
میلی گرم 38 فسفر
گرم 31.76 آب
میلی گرم 87 سدیم
میلی گرم 450 پتاسیم

خواص سیب خشک

سیب خشک منبع آنتی اکسیدان است و برای کنترل فشار خون بسیار مفید است. برای دستگاه گوارش شما نیز مفید است. همچنین تاثیر زیادی بر سیستم عصبی و حافظه دارد. نقش مهمی در درمان مشکلات پوستی دارد و طراوت را به پوست صورت شما می بخشد. سیب حاوی ویتامین B است. این ویتامین ها متابولیسم طبیعی بدن شما را تنظیم می کنند و کبد و پوست شما را جوان می کنند. خوردن سیب خشک اثر آرام بخشی بر سیستم عصبی دارد. علاوه بر ویتامین های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب خشک، شیرینی سیب خشک به انبساط ماهیچه های منقبض شده صورت کمک می کند.

اگر خواسته باشیم 11 مورد از مهمترین فواید سیب خشک را دسته بندی کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.طراوت پوست

سیب خشک می تواند علائم رایجی مانند خشکی پوست، ترک خوردن، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری های مزمن و طولانی مدت پوست را از بین ببرد یا کاهش دهد.
لازم به ذکر است که این توانایی سیب خشک به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین های C و A، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است.

2.تنظیم فشار خون

خوردن سیب خشک و حتی بوییدن سیب خشک می تواند فشار خون را کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که تنها یک بوی سیب خشک باعث کاهش فشار خون در بیماران می شود.

3.سلامت دندان ولثه ها

اسیدهای موجود در سیب خشک باکتری ها را در حین جویدن از بین می برد و دندان ها و لثه ها را تمیز می کند. جویدن یک سیب خشک مانند استفاده از یک مسواک طبیعی است. مطالعات نشان می دهد که سیب خشک می تواند ذرات غذایی باقی مانده روی دندان ها و لثه ها را پاکسازی کند و از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری کند. حتی کسانی که در گذشته از بیماری لثه رنج می‌بردند، می‌توانند از حجم بالای ویتامین C موجود در سیب‌های خشک بهره ببرند.
مواد مغذی موجود در سیب خشک باعث تقویت ساختار دندان ها می شود. مینای دندان را تقویت می کند و از جمع شدن دندان ها جلوگیری می کند.

جویدن سیب خشک ماهیچه های فک را قوی تر می کند. سیب خشک به دلیل اثرات ضد التهابی که دارد یک دهان شویه ساده و طبیعی بدون هیچ گونه افزودنی است.

4.نقرس و درد مفاصل

یکی از بیماری هایی که به طور معمول در اثر پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل ایجاد می شود، درد مفاصل و نقرس است. البته مستعد ابتلا به این بیماری ارثی است. برای جلوگیری از شیوع بیماری پیروی از رژیم غذایی بدون چربی ضروری است. سیب خشک نیز میوه ای ارزشمند است زیرا چربی کمی دارد و اوره را کاهش می دهد.
سیب خام یا پخته از تشکیل اسید اوریک در بدن جلوگیری می کند و پس از آن مقدار کل اسید اوریک به ویژه اسید فرمیک افزایش می یابد. بنابراین مصرف آن برای بیماران مبتلا به درد مفاصل و نقرس توصیه می شود.

 

5.بهبود حافظه

سیب خشک حافظه را بهبود می بخشد. بنابراین برای کسانی که کار فکری می کنند مفید است. به طور کلی سیب به دلیل داشتن فسفر باعث تقویت اعصاب و حافظه می شود.

6.تسهیل کننده لاغری

سیب خشک اشتهای کاذب را از بین می برد و البته در صورتی که شما در حال پیروی از رژیم غذایی برای لاغر شدن باشید، با مصرف سیب خشک می توانید ضعف جسمانی ناشی از رعایت این رژیم را رفع یا تا حد ممکن کاهش دهید. البته در این زمینه بهتر است از فواید سیب خشک دارچینی غافل نشوید. سیب خشک و دارچین در کنار هم از افزایش چربی های شکمی جلوگیری کرده و لاغری را در پی خواهد داشت.

7.جلوگیری از یبوست و همچنین سیر نگه داشتن به مدت طولانی
یکی از فواید سیب خشک این است که مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول در آن وجود دارد. نصف فنجان سیب خشک تقریباً 3-4 گرم فیبر رژیم غذایی به شما می دهد که برای فراهم کردن 13-20٪ از فیبر مورد نیاز روزانه شما کافی است
فیبر به شما احساس سیری می دهد. همچنین به از بین بردن سموم و باکتری های مضر از روده شما کمک می کند. فیبر مدفوع شما را نرم می کند تا یبوست را نیز برطرف کند. فیبر محلول وظیفه کنترل سطح قند خون را بر عهده دارد، در حالی که فیبر نامحلول روده شما را تمیز نگه می دارد.
8.جلوگیری از بیماری های قلبی
تحقیقات زیادی روی سیب و میوه های مشابه انجام شده است که نشان می دهد آنها می توانند به مقابله با بیماری های مختلف کمک کنند. نشان داده شده است که سیب به ویژه برای مقابله با بیماری های قلبی مفید است.
مشخص شده است که افرادی که میوه بیشتری می خورند، خشک شده یا تازه فرقی ندارد، کمتر به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. یکی از دلایل اینکه سیب خشک شده برای این امر بسیار مفید است این است که آنها حاوی نوع خاصی از فیبر هستند که به عنوان پکتین شناخته می شود.
پکتین به ویژه پکتین موجود در سیب می تواند برای کاهش سطح کلسترول مفید باشد. یک مطالعه ثابت کرد که موش هایی که سیب خشک شده به آنها داده می شود ، بسیار کمتر کلسترول را جذب می کنند.
پیشگیری از سرطان.9
سیب خشک به مبارزه با سرطان کمک می کند زیرا حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. این میوه خشک خطر ابتلا به سرطان‌های روده و پستان را کاهش می‌دهد. همچنین با سلول‌های سرطانی موجود در ریه مبارزه می‌کند. سیب خشک از پیشروی سرطان ریه جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در از بین بردن سلول‌های سرطانی ایفا می‌کند.


10.جلوگیری از یبوست

سیب خشک حاوی مقادیر زیادی فیبر است که از یبوست جلوگیری می کند و در تسکین و درمان آن بسیار موثر است.

11.افزایش انرژی بدن ورفع ضعف و خستگی

سیب خشک حاوی مقادیر زیادی ویتامین B است که خاصیت انرژی زایی دارد و احساس خستگی و ضعف را در بدن برطرف می کند

سیب خشک به چه کشور هایی صادرات می شود؟
کشور ما یکی از بزرگترین صادر کنندگان خشکبار و میوه خشک در جهان است. ترکیه، امارات ،آلمان، عراق ،روسیه ،کانادا و عمان از جمله کشورهایی هستند که بیشترین صادرات سیب خشک از ایران به این کشورها صورت میگیرد.
سیب خشک را از کجا بخریم؟
قیمت سیب خشک مانند سایر کالاها و مواد غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به این عوامل می تواند تغییر کند. اما خریداران و مشتریان می توانند با تحقیق و انتخاب مراکز خرید معتبر بهترین نوع میوه خشک را با مناسب ترین قیمت در بازار خریداری کنند. قیمت سیب خشک بیشتر از سیب تازه است زیرا برای تهیه یک کیلو سیب خشک باید از میوه های تازه زیاد استفاده کرد.

شرکت سه نیک تجارت با تولید دو نوع سیب زرد خشک و سیب قرمز خشک طبیعی و بدون مواد افزودنی پیشرو در زمینه تولید سیب خشک طبیعی است و سلامت مصرف کننده را تضمین می کند.
شما خریداران گرامی می توانید محصول خود را از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت سفارش دهید و نوع ارسال آن را نیز خودتان انتخاب نمایید.