نارگیل خشک
چیست؟

یکی از پر خاصیت ترین و بهترین میوه ها در سراسر جهان میوه نارگیل است که از خواص شگفت انگیزی بهره می برد. گرچه نارگیل سرشار از چربی است، اما مواد مغذی بالایی نیز دارد.امروزه تهیه و مصرف نارگیل خشک به دلیل حمل آسان تر و سبکتر بودن و دارای ماندگاری بالا بودن راحت تر به نظر میرسد. ارزش غذایی بالای این میوه خشک آن را تبدیل به یک موادمغذی ارزشمندی برای بسیاری از وعده های غذایی نموده است. با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد نارگیل خشک و ارزش غذایی و خواص آن آگاهی بیشتری پیدا کنید.
نارگیل خشک چیست؟
نارگیل میوه ای از نخل نارگیل است. هسته درون پوسته سبز فیبری، گوشت خوراکی و شیر طراوت نارگیل را نگه می دارد. نارگیل خشک در هند به نام "کوپرا" شناخته می شود و با برداشتن پوسته نارگیل بالغ و شکستن هسته آن به دست می آید و گوشت و مایع داخل آن نمایان می شود.

شیر درون نارگیل با بلوغ سفت می شود و تبدیل به گوشت نارگیل می شود. پس از اینکه یک نارگیل برای اولین بار ترک خورد، رطوبت گوشت تقریباً 50 درصد است و حاوی حدود 30 تا 40 درصد روغن است. پس از خشک شدن در اثر گرما یا آفتاب، میزان رطوبت به 4 یا 5٪ کاهش می یابد و محتوای روغن به 36-70٪ می رسد. نارگیل خشک حاصل به رنگ سفید مایل به سفید با طعم ملایم نارگیل است.

نارگیل خشک را می توان در تمام طول سال در آب و هوای گرمسیری یافت. نارگیل خشک ماندگاری بیشتری نسبت به نارگیل تازه دارد و می توان آن را تا شش ماه در بسته بندی و در یخچال نگهداری کرد.

تاریخچه نارگیل

نخل نارگیل بومی مناطق گرمسیری هند و آسیای جنوب شرقی است و همچنین در آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی رشد می کند. نارگیل خشک عمدتاً از فیلیپین، مالزی، موزامبیک و پاپوآ گینه نو صادر می شود. نارگیل خشک منبع روغن نارگیل است و برای استفاده در ساخت روغن به سراسر جهان صادر می شود. روغن نارگیل در دهه 1860 در اروپا به عنوان منبع چربی خوراکی در زمان کمبود چربی لبنیات معرفی شد و اکنون سالانه بیش از نیم میلیون تن وارد می کنند. نارگیل خشک معمولاً در بازارهای سراسر هند یافت می شود.

نارگیل در سراسر جهان در تمام مناطق ساحلی و استوایی رشد می کند و یک ماده غذایی مهم برای میلیون ها نفر است.نارگیل در بیش از 80 کشور بیش از 60 میلیون تن تولید تجاری دارد.آنها بیش ازهرچیز به سطح بالایی از رطوبت نیاز دارند به همین دلیل هست که این دانه هرگز خود را فراتر از مناطق استوایی تثبیت نکرده است.

ارزش غذایی نارگیل خشک

نارگیل خشک چربی اشباع شده بیشتری نسبت به لبنیات دارد. کلسترول ندارد و سدیم بسیار کمی دارد. نارگیل خشک سرشار از منگنز است که به گفته محققان برای پوست و استخوان های سالم مفید است و به حفظ سطح قند خون خوب کمک می کند.

هنگامی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال گنجانده شود، نارگیل خشک شده برای شما مفید است.شیرین کننده های مصنوعی یا تنقلات ناسالم را انتخاب نکنید. در عوض، مقداری نارگیل خشک شده به آن اضافه کنید. به این ترتیب، می توانید از چیزی شیرین اما مغذی بیش از کالری خالی و قند اضافی مضر لذت ببرید.

البته، نارگیل خشک شده زمانی که با یک رژیم غذایی مغذی و یک سبک زندگی فعال همراه باشد برای سلامتی مفید است. نه تنها طعم غذاها و نوشیدنی ها را بهبود می بخشد، بلکه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی نیز می باشد.

جدول ارزش غذایی نارگیل خشک

واحد ارزش موادغذایی(در100 گرم) ماده مغذی
کیلو کالری 660 انرژی
گرم 6.88 پروتئین
گرم 23.65 کربوهیدرات
گرم 7.35 قند
گرم 16.3 فیبر
گرم 57.2 چربی های اشباع شده
میلی گرم 37 سدیم
میلی گرم 543 پتاسیم
میلی گرم 26 کلسیم
خواص نارگیل خشک
نارگیل یک میوه استوایی خوشمزه است که شبیه هیچ میوه دیگری نیست و منحصر به فرد بودن آن از محتوای غذایی و همچنین طعم و بافت باورنکردنی و همه کاره آن ناشی می شود.
چندین ماده معدنی در گوشت نارگیل وجود دارد که معمولاً در بسیاری از غذاهای دیگر یافت نمی شوند.
این مواد معدنی مهم، هنگامی که با آنتی اکسیدان ها و محتوای غنی آهن ترکیب می شوند، یک ترکیب مغذی فوق العاده را ایجاد می کنند که ثابت شده است فواید سلامتی زیادی دارد.

نارگیل تازه حاوی آب شیرین است که برای سلامتی بسیار مفید است. این میوه دارای ویتامین های زیادی است که می توان از آن به عنوان وعده غذایی استفاده کرد. میوه نارگیل نه تنها سالم است، بلکه در دوران بارداری نیز قابل استفاده است.

میوه نارگیل خشک دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده است، اما بی ضرر است. این اسیدها از طریق دستگاه گوارش به کبد منتقل می شوند و می توانند اثرات درمانی بر اختلالات مغزی مانند صرع و آلزایمر داشته باشند.

نارگیل خشک حاوی انواع ویتامین های موجود است. به طور متوسط، مصرف 400 گرم نارگیل می تواند تمام ویتامین های مورد نیاز روزانه بدن شما را تامین کند. نارگیل خشک منبع عالی مس، کلسیم، منگنز و روی است. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، تیامین و سایر منابع معدنی است. ترکیبات موجود در روغن نارگیل می تواند چربی شکم را از بین ببرد. چربی شکم یکی از خطرناک ترین چربی های موجود است که برای از بین بردن آنها می توانید روزانه 150 تا 200 گرم نارگیل خشک استفاده کنید و در عرض 7 تا 12 هفته شاهد کاهش چشمگیر دور شکم و دور کمر خواهید بود.

فیبر موجود در نارگیل می تواند نقش مهمی در کاهش بیماری های قلبی داشته باشد. فیبر موجود در روده بزرگ به یک ماده ژل مانند تبدیل می شود. این ژل کلسترول LDL را جذب می کند که نوع نامطلوب کلسترول است که منجر به ایجاد پلاک در شریان ها می شود. کلسترول HDL را که وارد جریان خون می شود جذب نمی کند و برای انعطاف پذیر نگه داشتن دیواره شریان ها عمل می کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. اثر کلی آن کاهش خطر تصلب شرایین، بیماری قلبی و سکته است.
این ژل همچنین رطوبت را حفظ می کند که به حفظ سرعت مناسب در حین انتقال گوارش کمک می کند، بنابراین کمترین تأثیر سموم سرطان روی پوشش روده بزرگ را کاهش می دهد که به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
نشان داده شده است که نارگیل با ارائه منبع فوری انرژی با کالری کمتر، متابولیسم سلولی را تسریع می کند.

در ادامه 10مورد از مهم ترین خواص نارگیل خشک را برایتان آورده ایم:

1-حاوی فیبر غذایی برای کاهش وزن

فیبر غذایی یک ماده گیاهی غیرقابل هضم است و بنابراین هرگز به درستی توسط بدن هضم نمی شود. هنگامی که فیبر با مایع مخلوط می شود و از معده و روده شما عبور می کند، به ماده ای ژل مانند تبدیل می شود که به پوشش معده می چسبد.

این امر متابولیسم شما را کند می کند و بنابراین، غذا را کندتر از حالت عادی در معده شما آزاد می کند. سیری را تقویت می کند و شما را برای مدت طولانی تری احساس سیری می کند.

به طور خاص، ثابت شده است که مصرف فیبر خطر ایجاد چربی شکمی «احشایی» را کاهش می‌دهد – و می‌تواند از دست دادن چربی اضافی در این ناحیه را بسیار آسان‌تر کند.

علاوه بر این، نشان داده شده است که داشتن مقدار معقول فیبر در سیستم شما به تنوع باکتری های روده کمک می کند.

ترکیبی غنی از باکتری ها در روده با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط است.

2-پیشگیری از کم خونی

شاید وقتی غذاهای سرشار از آهن را در نظر می گیرید به نارگیل فکر نکنید، اما به طرز شگفت انگیزی منبع خوبی از آن هستند.

آهن بیشتر در گوشت قرمز، جگر و لوبیا یافت می شود.

این یک ماده معدنی است و هدف آن حمل اکسیژن در گلبول های قرمز خون است که در سراسر بدن حرکت می کنند.

گلبول‌های قرمز اکسیژن را مستقیماً از ریه‌ها و به اندام‌های داخلی منتقل می‌کنند تا آنها را در حالت کار سالم نگه دارند و همیشه همانطور که باید عمل کنند.

در رحم، نوزاد متولد نشده آهن کافی ذخیره می کند تا بتواند در 4-6 ماه اول زندگی سالم ببیند. تا زمانی که آنها معمولاً روی غذای "مناسب" از شیر گرفته می شوند.
اگر آهن کافی مصرف نشود، کم خونی ایجاد می شود.

کم خونی وضعیتی است که در نتیجه مستقیم کمبود گلبول قرمز ایجاد می شود. این می تواند باعث رنگ پریدگی پوست، خستگی مفرط و سرگیجه، تنگی نفس و تپش قلب شود و اغلب زمانی که فردی غش می کند یا به زمین می افتد، کشف می شود.

اگر احساس می کنید کمبود دارید، اضافه کردن نارگیل خشک شده به غذا یا نوشیدنی راهی راحت و آسان برای افزایش سطح آهن شما است.

3- پیشگیری از پوکی استخوان وآرتریت

ثابت شده است که اسیدهای چرب موجود در نارگیل به تقویت استخوان ها و جلوگیری از تخریب استخوان ها در طی آزمایشات بالینی روی حیوانات کمک می کند.

در واقع، مطالعات در مورد تأثیر مصرف نارگیل و استفاده موضعی بر روی استخوان‌های ضعیف شده مبتلایان به پوکی استخوان به قدری مثبت بوده است که روغن نارگیل اکنون به طور منظم به عنوان درمانی برای کسانی که این بیماری را دارند استفاده می‌شود!

علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی نارگیل آن را هم ضد التهاب و هم ضد درد می کند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی اصلی موجود در نارگیل عبارتند از: گالیک اسید، کافئیک اسید، اسید سالیسیلیک و اسید p-کوماریک. همه اینها سلول های رادیکال آزاد را از بین می برند و از آسیب رساندن آنها به سایر سلول های بدن جلوگیری می کنند.

آرتریت باعث التهاب و درد در مفصل می شود، اما مصرف نارگیل خشک شده (یا سایر محصولات نارگیل) می تواند به تسکین علائم کمک کند، و همچنین به حل مشکل قبل از بروز کمک می کند.


4-منبع غنی از مواد معدنی

نارگیل خشک شده سرشار از منگنز و مس است که معمولاً به مقدار زیاد در غذاها یافت نمی شوند.

منگنز برای سلامت استخوان ها (به ویژه سلامت ستون فقرات، اما برای سلامت عمومی استخوان نیز مفید است) و همچنین متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات ها و کلسترول حیاتی است.

همچنین ثابت شده است که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد، زیرا افراد مبتلا به این بیماری تمایل دارند سطوح پایین تری از منگنز در سیستم خود داشته باشند.

می‌تواند خطر تشنج را کاهش دهد، زیرا افرادی که از این شرایط رنج می‌برند، سطوح پایین‌تری نسبت به معمول در مغزشان دارند.

مس همچنین یک ماده معدنی بسیار مهم است و علاقه زیادی را در میان جوامع علمی به ویژه به دلیل توانایی آن در درمان چندین بیماری مزمن پزشکی، از جمله بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون ایجاد کرده است. .

مطالعات در مورد مس به عنوان یک درمان در برابر سرطان ادامه دارد، اما نتایج اولیه نشان می دهد که ممکن است به اندازه سیس پلاتین، که یک داروی شیمی درمانی رایج است، موفق باشد، اگر نه بیشتر.

5-عملکرد مغز شما را تقویت می کند

مزایای سلامتی نارگیل خشک شما را باهوش‌تر نمی‌کند، اما به بهبود و ارتقای عملکرد سالم مغز کمک می‌کند. برخی از مواد شیمیایی موجود در گوشت نارگیل باعث تولید انتقال دهنده های عصبی و همچنین میلین می شود.

دومی پوشش چربی است که نورون ها (سلول های عصبی) را می پوشاند و به آنها اجازه می دهد سیگنال های الکتریکی را که از مغز می آیند یا به مغز می رسند را با کارایی بیشتری منتقل کنند.

توجه داشته باشید که هر گونه آسیب به پوشش میلین نورون های شما منجر به مشکلات عصبی شدید می شود. نارگیل در محافظت از این بخش خاص از بدن و ارتقای سلامت مغز شما در کل آنقدر مؤثر است که اخیراً روغن نارگیل از سوی محققانی که به دنبال درمان مؤثری برای آلزایمر هستند تأیید شده است. بر اساس نتایج برخی از مطالعات، به کاهش سرعت پیشرفت بیماری و همچنین پیشگیری از آن کمک می کند.

6-به کاهش سطح کلسترول خون شما کمک می کند

مانند هر منبع دیگری از چربی های سالم، نارگیل خشک شده سطح کلسترول LDL شما را کاهش می دهد در حالی که سطح کلسترول HDL را افزایش می دهد. بنابراین، رگ های شما را تقویت می کند و سلامت قلب و عروق را ارتقا می دهد.

7-فواید نارگیل خشک برای پوست

نارگیل خشک منبع عالی از مواد مغذی مانند ویتامین C و ویتامین E است که برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست شما ضروری هستند.

نارگیل خشک سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند به شما کمک کند تا پوستی درخشان داشته باشید. نه تنها به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، بلکه به پاکسازی پوست شما از لکه ها و خطوط ریز کمک می کند.

نارگیل خشک سرشار از فیبر، مواد معدنی و پروتئین است. این نه تنها برای سلامت جسمی ما مفید است، بلکه برای سلامت پوست نیز مفید است. نارگیل خشک دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالایی است که آن را برای حفظ سلامت پوست و حفظ آن از چین و چروک مفید می کند.

برای قرن ها، زنان هندو از نارگیل خشک برای حذف سلول های مرده و نشان دادن پوستی شاداب و درخشان استفاده می کردند. از آن به عنوان یک لایه بردار یا ماسک ملایم برای تشویق بازسازی سلولی و گردش سلولی استفاده کنید.


8-فواید نارگیل خشک برای مو

نارگیل خشک یک ماده طبیعی و قدرتمند است که خشکی را از بین می برد و باعث سلامت موها می شود و در عین حال به هر روتین زیبایی درخشندگی و حجم می بخشد.

فواید نارگیل خشک برای مو شامل تامین مواد مغذی ضروری و رطوبت است که پوست، مو و ناخن های شما را سالم نگه می دارد.

نارگیل خشک سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی برای بدن سالم است. این مواد مغذی برای سلامت مو ضروری هستند و رطوبت و نرمی مورد نیاز تارهای آسیب دیده را فراهم می کنند. محتوای ویتامین و مواد معدنی موجود در آب نارگیل خشک می تواند درخشش و سلامت موهای شما را بازگرداند.

از نارگیل خشک می توان برای بهبود سلامت موهای خود استفاده کرد. از آنجا که حاوی اسید لوریک طبیعی و اسیدهای چرب آن است، استفاده از نارگیل خشک می تواند به افزایش گردش خون در پوست سر کمک کند، که فولیکول های مو را سالم می کند.

نارگیل خشک منبع خوبی از پروتئین و چربی های سالم است که موهای شما را برای همیشه ضخیم و درخشان نگه می دارد.

9-فواید نارگیل خشک برای کاهش وزن

نارگیل خشک یکی از محبوب ترین مکمل های کاهش وزن در هند است. این دارای چندین فواید سلامتی است و می تواند به شما کمک کند به طور طبیعی به اهداف کاهش وزن خود برسید

نارگیل خشک یک میان وعده کم چرب است. دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی است که آن را به یک میان وعده ایده آل برای افراد مبتلا به دیابت یا به دنبال کاهش وزن تبدیل می کند.

آیا به دنبال یک میان وعده فوق العاده سالم هستید؟ پاسخ قطعاً نارگیل خشک است. سرشار از مواد مغذی، سرشار از فیبر و چربی های خوب است.

اگر می‌خواهید میان‌وعده‌ای سالم داشته باشید و شما را سیر نگه دارد، این برای شماست. کربوهیدرات کمی دارد، بنابراین مانند سایر میان وعده های غنی از کربوهیدرات، سطح قند خون شما را افزایش نمی دهد. همچنین یک میان وعده عالی بعد از تمرین است زیرا دارای الکترولیت های طبیعی است که هیدراتاسیون را بازیابی می کند و ذخایر گلیکوژن را پس از ورزش دوباره پر می کند.

10-فواید نارگیل خشک در دوران بارداری

نارگیل خشک به دلیل داشتن فیبر بالا بهترین مکمل برای زنان باردار است که به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

نارگیل خشک عاری از کلسترول است، به کاهش بیماری های قلبی کمک می کند و همچنین به کاهش فشار خون بالا کمک می کند که برای زنان باردار و همچنین برای نوزادان آنها مضر است.

فواید نارگیل خشک به ویژه در دوران بارداری مهم است، زمانی که باید مطمئن شوید که بدن شما تمام پروتئین، آهن و کلسیم مورد نیاز خود را برای بارداری سالم دریافت می کند. نارگیل خشک یک منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی است که دارای ویتامین های A، B-complex و C و همچنین آهن و منیزیم است. نارگیل خشک همچنین منبع عالی فیبر است.

نارگیل خشک حاوی مقدار زیادی مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی است که برای رشد کودک شما ضروری است. اسیدهای چرب امگا 3 و 6، کلسیم، سدیم و پتاسیم مهم ترین مواد معدنی هستند که به وفور در نارگیل خشک یافت می شوند. این مواد معدنی برای سلامت کودک شما و همچنین سلامتی شما مفید هستند.

نارگیل خشک به چه کشور هایی صادرات می شود؟
کشور ما یکی از بزرگترین صادر کنندگان خشکبار و میوه خشک در جهان است. کشورهایی مثل آلمان ، چین، روسیه ، ترکیه ، امارات ، کانادا و... بیشترین میزان واردات نارگیل خشک را از ایران دارند.
نارگیل خشک را از کجا تهیه کنیم؟
در ایران تولید کنندگان و تامین کننده های بسیاری جهت خرید نارگیل خشک وجود دارد که به صورت آنلاین امکان ثبت سفارش برای شما وجود دارد. شرکت سه نیک تجارت یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکننده نارگیل خشک در ایران است که با بهره گیری از دستگاه های پیشرفته نارگیل خشک را تولید می کند. تمامی محصولات شرکت سه نیک تجارت دارای نشان سیب سلامت، گواهی نامه(certificate )حلال ، Iso9001، Iso22000، می باشد.

شما خریداران گرامی می توانید محصول خود را از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت سفارش دهید و نوع ارسال آن را نیز خودتان انتخاب نمایید.