گلابی خشک
چیست؟

گلابی یکی از محبوب ترین میوه های تابستانی است که خواص زیادی دارد. از آنجایی که گلابی تازه همیشه در دسترس نیست، استفاده از گلابی خشک نیز به شدت توصیه می شود. گلابی خشک میان وعده ای خوش طعم ولذیذ است و برای هرکسی که آن را مزه می کند،لذتبخش خواهد بود.همانطور که می دانید گلابی تازه ماندگاری کوتاه مدتی دارد و در تمام فصول در دسترس نیست، اما گلابی خشک همیشه در دسترس است و همچنین به دلیل خشک شدن و کم آبی وزن کمتری دارد.
گلابی خشک نیز مانند گلابی تازه دارای خواص و فواید بسیاری است. گلابی به عنوان میوه تابستانی معطر دارای طبع سرد و خشک است. موجب کاهش حرارت و رطوبت بدن می‌شود. همانند بسیاری از میوه ها چگالی مواد مغذی گلابی در پوست آن بیشتر است. برای همین در فرایند تولید میوه خشک گلابی با پوست فراوری می‌شود.گلابی خشک یک میان وعده محبوب برای پیاده روی یا سفرهای جاده ای است زیرا نیازی به نگهداری در یخچال ندارد.در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با ارزش غذایی وخواص گلابی خشک آشنا کنیم.
گلابی خشک چیست؟
در ابتدا مختصری درمورد میوه گلابی بدانیم. گلابی میوه ای سبز و زرد رنگ آبدار و مخروطی شکل و خوش طعم است که درخت آن در مناطق آب و هوایی معتدل که نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است، بهترین رشد را دارد. درخت گلابی به سرما حساس است. گل های گلابی در بهار کمی زودتر باز می شوند، بنابراین بیشتر در معرض خطر سرمازدگی بهاره هستند. گیاه گلابی گرمای تابستان را دوست دارد و آن را تحمل می کند. گلابی در اواخر تابستان تا اواسط پاییز برداشت می‌شود. تعداد ارقام گلابی در ایران حدود 120 گونه است. مهمترین ارقام بومی عبارتند از: گلابی کرج، گلابی خراسان، گلابی اصفهان، گلابی نطنز (کاشان)، گلابی محمدعلی مشهد، گلابی سه فصل کرج، گلابی سیبری و گلابی پیغمبری. این گلابی ها به صورت تازه فروخته می شوند و برخی در کارخانه ها برای تهیه بسته بندی گلابی خشک ، خشک می شوند.
گلابی خشک از نظر طعم نزدیک به سیب خشک است و حاوی بسیاری از مواد مغذی مشابه گلابی تازه است. آنها حاوی مواد مغذی گیاهی مشابهی از جمله آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها هستند که فواید سلامتی قابل توجهی دارند. این مواد مغذی گیاهی عمدتاً در پوست میوه متمرکز شده‌اند، اگرچه گوشت حاوی این مواد مغذی در غلظت‌های کمتری است

تکه‌های گلابی خشک خوراکی‌های شیرینی هستند که می‌توانید در بسته ها هدیه بدهید، در پیاده‌ روی یا کوهنوردی با خود ببرید یا برای میان‌وعده در مدرسه یا محل کار بخورید. گلابی تازه ماندگاری کوتاهی دارد و تکه‌های گلابی خشک جایگزین خوبی برای دریافت میوه کافی در هر روز هستند. تکه‌های گلابی خشک، غذاهای غنی از مواد مغذی هستند که می‌توانند رژیم غذایی شما را تقویت کنند.
استفاده از گلابی خشک در بین ورزشکاران بسیار محبوب است زیرا وزن بسیار کمتری نسبت به میوه تازه دارد و همچنین کالری کمی دارد و انرژی بالایی دارد. از گلابی خشک در بستنی و دسر نیز استفاده می شود.

انواع گلابی

می توان گفت گلابی دو نوع اصلی دارد: گلابی تابستانی و گلابی زمستانه. گلابی تابستانی در تابستان و گلابی زمستانه در اواسط پاییز برداشت می شود. این دو نوع گلابی ویژگی های متفاوتی دارند.

گلابی تابستانی: برداشت گلابی تابستانی تقریباً در اوایل تابستان آغاز می شود. این میوه بسیار گوشتی و آبدار است. طعم شیرینی دارد و رنگ آن زرد است.
گلابی زمستانه: گلابی زمستانه را می توان تقریباً از اوایل پاییز برداشت. این نوع گلابی سفت تر و آب کمتری نسبت به نوع تابستانی دارد. طعم گلابی زمستانه کمتر از گلابی تابستانی است و همچنین اندازه آن از گلابی تابستانی کوچکتر است. رنگ پوست گلابی زمستانه سبز روشن و در نقاطی از میوه کمی مایل به قرمز است.

هر دو نوع گلابی علاوه بر طعم باطراوت، دارای خواص فراوانی نیز هستند که آنها را بسیار مفید و محبوب کرده است.

بزرگترین کشورهای تولید کننده گلابی درجهان
1. چین 19،499،487 تن
2. آرژانتین 905،605 تن
3. ایالات متحده آمریکا 738،770 تن
4. ایتالیا 701،928 تن
5. ترکیه 472،250 تن
6. آفریقای جنوبی 433،105 تن
7. هند 399،000 تن
8. هلند 374،000 تن
9. اسپانیا 366،131 تن
10. بلژیک 331،550 تن
تاریخچه گلابی خشک
گلابی یکی از قدیمی ترین میوه های کشت شده و دوست داشتنی جهان است که تاریخچه آن به 5000 سال پیش از میلاد باز می گردد. نام گلابی، از Pere یا Peru huآنگلوساکسون، از لاتین Peraیا Pira گرفته شده است. گلابی در چین از 2000 سال قبل از میلاد کشت می شد. گلابی همچنین توسط رومیان کشت می شد، آنها میوه ها را به صورت خام یا پخته، درست مانند سیب می خوردند. رومیان همچنین این میوه را وارد بریتانیا کردند. به دلیل تنوع و مدت طولانی ماندگاری، گلابی کالایی ارزشمند و مورد علاقه در بین مسیرهای تجاری جهان باستان بود. در قرن هفدهم شکوفایی عظیمی از کشت انواع مختلف گلابی در اروپا آغاز شد.

این درخت اندازه متوسط و بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصا نواحی شمال غربی ایران و کوه‌های قفقاز می‌باشد. چوب گلابی یکی از مواد ترجیحی در ساخت سازهای بادی چوبی و مبلمان با کیفیت بالا است.

حدود 3000 گونه شناخته شده گلابی در سراسر جهان رشد می کند که هم از نظر شکل و هم از نظر طعم متفاوت است. میوه به صورت تازه، کنسرو شده، به صورت آب میوه و خشک شده مصرف می شود.

ارزش غذایی گلابی خشک
گلابی خشک بی نظیر، مغذی و خوشمزه است. آنها سرشار از ویتامین سی و پتاسیم هستند و منبع خوبی از فیبر غذایی هستند. آنها حاوی کربوهیدرات های ضروری هستند که انرژی را به آرامی آزاد می کنند، که برای متابولیسم شما عالی است. گلابی نیز مانند سیب و سایر میوه ها حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از شما در برابر سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند.
در طول خشک کردن گلابی، شکر اضافه نمی شود، بنابراین می توان از آن به عنوان یک میان وعده یا وعده غذایی سالم استفاده کرد. گلابی خشک آسان هضم است، افراد مسن یا افرادی که سیستم بدنی ضعیفی دارند و معده‌های حساس دارند باید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

فیبر
یک وعده تکه‌های گلابی خشک ۷ گرم فیبر غذایی را تامین می‌کند. فیبر غذایی کلسترول شما را کاهش می دهد و به تنظیم سطح قند خون شما کمک می کند. زنان باید حداقل 25 گرم فیبر در روز و مردان باید 38 گرم فیبر دریافت کنند. فیبر به دلیل اثر ملین خود از یبوست جلوگیری می کند. مصرف ناگهانی فیبر می تواند منجر به گرفتگی عضلات و اسهال شود. افزایش آهسته و تدریجی مصرف فیبر می تواند این علائم را کاهش دهد. سعی کنید هر روز 1 تا 2 گرم فیبر به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا زمانی که به هدف روزانه خود برای دریافت فیبر برسید.
گلابی خشک حاوی حدود 4.5 درصد قند و مقدار متوسطی فسفر است که برای ساخت استخوان ها و دندان ها مهم است. آنها همچنین دارای پروتئین بدون چربی از پوست گلابی هستند. گلابی خشک در مقایسه با گلابی تازه فیبر بیشتری دارد، زیرا فرآیند خشک کردن به طور طبیعی پکتین را تجزیه می کند، که بیشتر دیواره های سلولی میوه هایی مانند سیب و توت فرنگی را تشکیل می دهد.

همچنین به درمان هموروئید (بواسیر) کمک می کند. یکی دیگر از مزایای فیبر این است که حجم زیادی نسبت به وزن خود دارد و کالری بسیار کمی دارد، بنابراین باعث کاهش وزن می شود.

ویتامین سی:

گلابی خشک همچنین دارای ویتامین سی است .بنابراین ایمنی بدن را در برابر سرماخوردگی و سرفه افزایش می دهد. این ویتامین همچنین به عنوان آنتی اکسیدان قوی، از بدن در برابر خطرات رادیکال های آزاد و سرطان محافظت می کند.
گلابی خشک بهترین راه برای مبارزه با سرفه های دردناک است. اگر سرفه شبانه دارید، یک فنجان گلابی خشک خیس‌شده مغز و بدن شما را راحت‌تر می‌کند.

پتاسیم موجود در گلابی خشک:

یکی دیگر از مواد مغذی ارزشمند موجود در این میوه خشک، پتاسیم به مقدار زیاد است. وجود پتاسیم از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند و همچنین فشار خون را تنظیم می کند و بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

فولات موجود در گلابی:

فولات یکی از اعضای خانواده ویتامین های بی است. این ویتامین برای سلامتی زنان باردار بسیار ضروری است. فولات از نقص لوله عصبی که یکی از عیوب مادرزادی است جلوگیری می کند و باعث رشد و ظاهر بهتر جنین می شود.

جدول ارزش غذایی گلابی خشک

واحد ارزش مواد غذایی(در 100 گرم) ماده مغذی
کالری 262 انرژی
گرم 69.7 کربوهیدرات
گرم 1.87 پروتِئین
گرم 7.5 فیبر
گرم 62.2 قند
گرم 0.63 چربی
میلی گرم 6 سدیم
میلی گرم 533 پتاسیم

خواص گلابی خشک
گلابی خشک یک میان وعده مغذی است که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. آب و هوای خشکی که آنها در آن رشد می کنند، شیرینی طبیعی میوه را حفظ می کند و آنها را به یک خوراکی مفید برای تمام سنین تبدیل می کند.
گلابی به دلیل وجود فیبر (نوع پکتین) در معده حجیم می شود و به شما احساس سیری می دهد. گلابی خشک اگرچه انرژی نسبتاً بالایی دارد، اما سطح گلوکز خون را به یکباره بالا و پایین نمی‌آورد، بنابراین باعث گرسنگی در بدن نمی‌شود. مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می برند بسیار مفید است. البته در دوران نقاهت بیماری هایی مانند سل، کم خونی و ضعف شدید، خوردن گلابی خشک نیز بسیار مفید است.

در طب عامیانه به عنوان یکی از بهترین داروها در مبارزه با سرفه استفاده می شود. خلط را مایع می کند و خروج آن را از ریه ها تسهیل می کند. اما بهتر از همه، گلابی می تواند با اسپاسم ریه، با حملات سرفه حاد که اغلب با سیاه سرفه، سل، ذات الریه، و آسم رخ می دهد، مقابله کند. کودکان به خصوص گلابی را دوست دارند - اگر کودک شبانه سرفه می کند، به او جوشانده گلابی خشک بدهید این به کاهش آن کمک می کند.
گلابی خشک کبد را تمیز می کند، بدن را پس از مسمومیت با فلزات سنگین، داروها و الکل بهبود می بخشد.
اگر بخواهیم 10 مورد از مهم ترین خواص گلابی خشک را دسته بندی کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. به سلامت دستگاه گوارش و هضم غذاکمک می کند
گلابی خشک سرشار از فیبر غذایی است که با ترویج حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست به هضم غذا کمک می کند. خوردن گلابی خشک می تواند از سیستم گوارشی سالم حمایت کند.

2. جلوگیری از بیماری قلبی
فیبر موجود در گلابی خشک به کاهش کلسترول بدخون LDL))کمک می کند که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.


3.کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا
گلابی خشک منبع عالی پتاسیم است که به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می کند.

4. کاهش خطر سرطان
گلابی خشک، مانند انواع تازه، حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فنل های گیاهی است. این ترکیبات با مبارزه با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌ها آسیب بزنند، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند. آنتی اکسیدان ها می توانند به مبارزه (و توقف رشد) انواع خاصی از سرطان کمک کنند.

5. مبارزه با التهاب
مانند گلابی تازه، گلابی خشک نیز فلاونوئید دارد. این ترکیبات با التهاب در بدن مبارزه می کنند که می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع 2 کمک کند.

6. کاهش وزن
گلابی خشک سرشار از فیبر است که به کاهش وزن کمک می کند. محتوای فیبر از افزایش سریع قند خون جلوگیری می کند و باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید. گلابی خشک همچنین حاوی پکتین است که ممکن است به کاهش یبوست و کاهش سطح کلسترول کمک کند.
7. سلامت پوست
گلابی که منبع طبیعی ویتامین های C و A است، یک غذای سالم برای پوست است که به شفاف، صاف و هیدراته نگه داشتن پوست کمک می کند.
این میوه خشک سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، از جمله ویتامین Aمورد نیاز برای رشد سلول ها و بازسازی پوست سالم و ویتامین C کلیدی برای حمایت از تولید کلاژن و ارتقای توانایی طبیعی بدن شما برای مبارزه با علائم پیری است، این میوه خشک به جوان ماندن پوست کمک می کند.
از آنجایی که پوست ما بزرگ‌ترین عضو بدن است، گلابی منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به شما درخشندگی بیشتر کمک می‌کند. از آنجایی که گلابی اثر قلیایی در بدن شما دارد و به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند، گلابی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز عالی است

8.سلامت استخوان
گلابی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که به ساخت استخوان های قوی کمک می کند
گلابی، مانند اکثر میوه ها، حاوی ویتامین C و پتاسیم است که برای سلامت استخوان ضروری است. هر دوی این مواد مغذی با بهبود جذب کلسیم و تنظیم سطح هورمون پاراتیروئید به حفظ استخوان‌های ما کمک می‌کنند.
گلابی خشک منبع عالی ویتامین C است که به افزایش انعطاف پذیری استخوان های شما کمک می کند.
گلابی خشک منبع عالی کلسیم است. یک وعده گلابی خشک 10 درصد از ارزش روزانه کلسیم شما را تامین می کند. این ماده معدنی برای عملکرد صحیح اعصاب و ماهیچه ها و همچنین حفظ سلامت استخوان های شما ضروری است.
9. سلامت چشم
گلابی خشک سرشار از ویتامین A است که برای حفظ بینایی بسیار مهم است. ویتامین A به محافظت از سطح چشم ها کمک می کند و می تواند خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

10.تقویت سیستم ایمنی بدن
ترکیب ویتامین C و آنتی اکسیدان ها در گلابی خشک می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این مواد مغذی به مبارزه با پاتوژن های مضر (عامل بیماری زا) و حمایت از ایمنی کلی کمک می کنند.
گلابی برای سرماخوردگی بسیار مفید است ، تب بالا را کاهش می دهد، نیروهای فعال بدن را تحریک می کند و به مقابله با التهاب و ویروس ها کمک می کند. مصرف منظم گلابی نیز منبع عالی ایمنی قوی است.


11. مناسب برای افراد دیابتی
گلابی خشک برای بیماران دیابتی بسیار مفید است زیرا قند موجود در آن مانند سایر میوه ها فروکتوز است و این قند با کمترین میزان انسولین جذب بدن می شود.آنها شاخص گلیسمی پایینی دارند، به این معنی که باعث افزایش شدید سطح قند خون نمی شوند. با این حال در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.
12. خواص گلابی خشک در بارداری
گلابی خشک سرشار از اسید فولیک است.این ماده معدنی نقش بسیار مهمی درسلامت جنین انسان دارد.کمبود آن در دوران بارداری عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.
میوه های خشک رامی توان درتمامی فصول سال به راحتی دراختیار زنان باردار قرار داد.به طور کلی مصرف میوه خشک در دوران بارداری به دلیل نفخ کمتری که ایجاد می کند بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

گلابی خشک به چه کشور هایی صادرات می شود؟

کشور ما یکی از بزرگترین صادر کنندگان خشکبار و میوه خشک در جهان است.بیشترین میزان صادرات گلابی خشک از ایران به مقصد کشورهای ترکیه، پاکستان، قزاقستان، روسیه، امارات، عمان، چین و آلمان صورت می گیرد.

گلابی خشک را از کجا تهیه کنیم؟
در ایران تولید کنندگان و تامین کننده های بسیاری جهت خرید گلابی خشک وجود دارد که به صورت آنلاین امکان ثبت سفارش برای شما وجود دارد. شرکت سه نیک تجارت یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکننده گلابی خشک در ایران است که با بهره گیری از دستگاه های پیشرفته نارگیل خشک را تولید می کند. تمامی محصولات شرکت سه نیک تجارت دارای نشان سیب سلامت، گواهی نامه(certificate )حلال ، Iso9001، Iso22000، می باشد.

شما خریداران گرامی می توانید محصول خود را از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت سفارش دهید و نوع ارسال آن را نیز خودتان انتخاب نمایید.